Laman

2 Jun 2010

Gasing

Tradiers!! permainan gasing tidak kalah serunya lhoo... dibandingkan dengan permainan tradisional lainnya. Apa itu gasing ??

Gasing merupakan mainan yang berputar pada poros dan berkesetimbangan pada suatu titik. Gasing juga merupakan mainan tertua yang ditemukan di berbagai situs arkeologi dan masih bisa dikenali. Selain merupakan mainan anak-anak dan orang dewasa gasing juga digunakan untuk berjudi dan ramalan nasib. Konon terdapat berbagai cerita yang timbul berkaitan dengan asal-usul/sejarah permainan gasing. Hal tersebut menyebabkan corak permainan gasing berbeda antara satu negeri dengan negeri yang lain.
Konon terdapat cerita yang mengaitkan asal permainan gasing ini dengan buah berembang. Buah berembang mudah diperoleh di tepi-tepi pantai berbentuk bulat, agak leper dan licin. Ia mudah pula dipusing dengan tangan. Buah yang berpusing paling lama dan paling ligat dikiranya paling ”gah” dan pusingannya dianggap sebagai pemenang. Bagi ahli silat, satu daripada latihan menguatkan tangan ialah memusingkan buah berembang. Lama-kelamaan timbul ilham meniru bentuk buah ini dan diperbuat daripada kayu. Pemusing akan coba memusingkannya dengan tangan seligat mungkin. Ketika ligat ia disebut ”gah”, yang bermakna tegak dan kuat semasa berpusing. Dari istilah inilah dikatakan bermulanya permainan gasing
Menurut seorang tua di Kedah, permainan gasing berasal daripada permainan "laga telur ayam" yang dimainkan oleh kanak-kanak. Menurutnya, kanak-kanak ketika itu begitu asyik memusingkan dan melagakan telur. Kemudian barulah timbul idea untuk menghasilkan gasing mengikut rupa bentuk telur. Paksi ditambah agar gasing berputar dengan laju dan tegak. Gasing yang diputar dengan tangan kurang ligat berputar dan pusingannya tidak tahan lama. Oleh itu tali digunakan supaya dapat memusingkan gasing dengan lebih ligat dan lama.
Seorang pemain gasing veteran, yang tinggal di kawasan pinggir Sungai Pahang berkata
bahawa permainan gasing ini bermula dengan penciptaan alat memburu binatang yang
berbentuk leper dan bulat. Apabila dilemparkan alat ini berpusing ligat dan melayang
sebelum mengenai binatang buruan. Mereka kemudian menggunakan tali untuk
mendapatkan pukulan yang lebih kuat. Dari sinilah mereka menggunakannya sebagai satu cara untuk menguji kecekapan seseorang itu mencampakkannya dan mengenai sasaran. Alat tersebut kemudian direka bentuk sedemikian rupa hinggalah seperti bentuk seperti gasing yang terdapat pada hari ini.
Cara bermain gasing ini sangatlah mudah, pertama tradiers cukup menyiapkan batang gasing yang terbuat dari bambu bulat tadi digulung tali, yang panjangnya sekitar 70-100 cm. Kemudian kayu pegangan gasing dimasukkan ke dalam lubang batang gasing, dan pada bagian tersebut dipegang dengan tangan kiri, sedangkan tali gasing dipegang dengan tangan kanan. Lalu mata gasing diletakkan di atas lantai, dengan posisi gasing tegak lurus. Setelah itu ujung tali gasing ditarik dengan tangan kanan, sehingga gasing tadi akan berputar sangat kencang.

mudah kan ??!!
xoo...tunggu apa lagi !!
Selamat mencoba ^^

3 komentar:

Vic mengatakan...

Game yang menarik. Ini beyblade ya?

Unknown mengatakan...

yaaaaaaaaaaaa..... kok beyblade ?
beyblade kan modern nya

Trady Games mengatakan...

yap2..
beyblade tu perkembangan dari gasing..^^

Posting Komentar